Teknik closing yang berkesan belum tentu membuatkan kita
mendapat jualan. Perkara pertama yang perlu kita selidik adalah bagaimana
mengenali keperluan pelanggan (iaitu menyelesaikan masalah). Kemudian,
tunjukkan demo atau cara untuk menyelesaikan masalah mereka.
10 Teknik – Bagaimana mengunci pelanggan dengan berkesan!
==
Thomas Metcalf, penulis bagi blog Smallbusiness.chron.com
berkongsi 10 teknik berkesan yang boleh digunakan semasa aktiviti closing
bersama pelanggan.
1)
Teknik #1
– Bertanya pendapat pelanggan
Kita sesi mengunci jualan bersama pelanggan tanya soalan
berbentuk pendapat untuk mendapat tindak-balas daripada pelanggan.
Hal ini
kerana, jika jawapan yang kita terima itu adalah berbentuk penolakan, kita
tidak terkejut sekiranya pelanggan menolak semasa diakhir sales closing.
Pendapat yang kita boleh tanya kepada pelanggan adalah:
“Pada pendapat tuan/cikpuan, adalah produk ini dapat
menyelesaikan masalah tuan/cikpuan?”
2)
Teknik #2 – Mengunci jualan buat kali pertama
Biasanya, selepas kita membuat penerangan tentang produk,
pelanggan akan bertanya beberapa soalan kepada kita. Antaranya adalah tentang
harga, penghantaran atau ciri-ciri tambahan produk tersebut.
Di sini, kita boleh mengunci jualan buat pertama kalinya.
Sebelum kita menjawab soalan pelanggan, masukkan skrip berikut:
“Sekiranya produk ini dapat menyelesaikan masalah
tuan/cikpuan masa 7 hari dari sekarang, adakah tuan/cikpuan akan membuat
pembayaran?”
Sekiranya kita tidak bertanya soalan ini, pelanggan akan
berterusan bertanyakan soalan yang lain pula. Risikonya, pelanggan tidak jadi
membeli.
3)
Teknik #3 – Andaikan pelanggan berminat dengan
produk kita
Teknik ini boleh kita lakukan apabila pelanggan sudah faham
dengan produk kita, selepas kita menerangkan bagaimana produk kita dapat
membantu menyelesaikan masalah mereka berserta tawaran-tawaran yang menarik
sekiranya mereka membeli produk kita.
“Klik di sini untuk menempah --> [Link Pembelian]"
4)
Teknik #4 – Tarik perhatian pelanggan dengan
tawaran yang tidak wujud
Mungkin ini kelihatan sekadar gimik sahaja. Tetapi, jika
kita gunakannya dengan betul, kita dapat mengunci jualan. Contoh:
“Biasanya saya kenakan caj pendaftaran untuk pelanggan baru.
Tetapi, sekiranya tuan/cikpuan membuat pembayaran pada hari ini, saya akan
tanggung caj ini dan berikan pendaftaran secara PERCUMA kepada tuan/cikpuan!”
5)
Teknik #5 – Tunjukkan kelebihan dan kelemahan
produk
Bagi pelanggan jenis analitikal (suka mengkaji data dan
fakta), mereka lebih cenderung untuk membeli selepas kita tunjukkan data
sebenar kepadanya. Iaitu, kelebihan-kelebihan produk yang telah berjaya
membantu menyelesaikan masalah pelanggan.
Untuk menggunakan teknik ini, banyakkan menunjukkan
kelebihan produk kepada pelanggan jenis analitikal.
Sign up here with your email
ConversionConversion EmoticonEmoticon