3 Kesalahan yang boleh berlaku ketika membuat Pemasaran Facebook






Banyak perkara dan faktor yang boleh menyebabkan satu-satu kempen Pemasaran Facebook gagal.




Kesalahan ini kami ambil daripada kajian kes student dan klien kami:




==
Pemasar mahupun pemilik produk bukan tidak tahu menulis iklan, tapi..
==




1) Tidak menggunakan Bahasa Melayu penuh




Kebanyakan student dan klien kami boleh menulis iklan mahupun skrip Closing.




Tetapi, ada satu kesalahan yang paling ketara kami boleh kaji adalah..




Penggunaan Bahasa Melayu Penuh.




Ada yang menulis dalam bahasa SMS.




Ada juga yang menulis ikut sebutan bunyi.




Tidak salah untuk menulis lain daripada yang lain.




Sebaliknya, gunakan Bahasa Melayu penuh supaya pelanggan yakin dengan kita.




Pelanggan boleh rasa kita betul-betul serius untuk menjual apabila menggunakan Bahasa Melayu penuh.




Bukan itu sahaja, penulisan kita juga nampak profesional seperti seorang pakar.




Dalam masa itu, kredibiliti kita akan naik di mata pelanggan.




2) Tunjuk harga dalam post Facebook




Di dalam kelas Ammar Zahar (pengasas Jootawan Group Sdn Bhd), beliau nasihatkan kepada studentnya supaya tidak meletakkan harga di dalam posting menjual di Facebook.




Tujuannya adalah untuk mengelakkan diri pelanggan daripada melarikan diri apabila sudah tahu harga produk mahupun servis kita.




Jadi, cara terbaik untuk meletakkan harga produk adalah semasa mengunci pelanggan di dalam Facebook Chat ataupun Whatsapp.




Banyak kelebihan apabila kita meminta pelanggan supaya PM atau Whatsapp kita untuk mengetahui harga produk atau servis kita.




Antaranya adalah:




a) Dapat mengumpul database pelanggan




Apabila kita meminta pelanggan supaya PM atau Whatsapp kita, secara tidak langsung kita dapat mengumpul database pelanggan.




Sebagai contoh, bagi yang bertanyakan soalan di dalam Whatsapp, kita sudah mendapat nombor telefonnya.




Tugas seterusnya adalah bertanya nama pelanggan kita.




Manakala bagi mereka yang bertanya di dalam Private Message, kita boleh minta maklumat diri pelanggan dengan menggunakan skrip berikut:




"Salam Jutawan. Terima kasih kami ucapkan kerana tuan/cikpuan berminat dengan produk [nama produk] kami.




Supaya kami tidak terlepas pandang kepada order tuan/cikpuan, boleh kami dapatkan maklumat diri seperti nama, emel dan nombor telefon untuk kami simpan produk tuan/cikpuan? :-)"




b) Boleh tapis pelanggan yang berminat dengan produk kita




Orang yang bertanya harga produk kepada kita adalah mereka yang benar-benar mahukan produk kita.




Hanya selangkah sahaja lagi, mereka mahukan produk kita.




Jadi, tugas kita adalah fokus kepada golonga ini. Supaya mereka membuat pembelian.




Jangan mengharapkan kepada orang yang tidak PM atau Whatsapp kita.




Kerana, mungkin mereka bukan pelanggan sebenar kita ataupun mereka belum mahu membeli produk kita buat masa sekarang.




c) Boleh buat follow-up pada masa hadapan apabila mempunyai database pelanggan




Kelebihan mempunyai database pelanggan, kita boleh membuat follow-up atau mempromosikan produk baru atau produk lain kepada pelanggan sedia ada.




Masa yang kita ada, kita tidak perlu mencari pelanggan baru.




Sebaliknya, kita boleh mempromosikan produk kepada pelanggan yang sedia ada.




Ramai pakar pemasar Internet dan pemilik produk, mereka mempunyai database pelanggan mereka sendiri.




3) Struktur penulisan ayat iklan yang salah dan tidak berkesan (tidak menjual)




Tidak dinafikan, struktur penulisan iklan juga memainkan peranan penting dalam kejayaan satu-satu kempen Pemasaran Facebook.




Bagi memudahkan kita menjual di Facebook, gunakan struktur ayat iklan yang menjual.




Struktur ayat iklan yang berkesan adalah kita berjaya membawa pelanggan membaca dari satu perenggan ke satu perenggan yang lain bermula dari Headline.




(Sekarang, di dalam Kelas Belajar Bisnes Online bersama Waizuebook kami sedang belajar tentang penulisan Headline Best-seller.)




Contoh struktur ayat iklan yang berjaya menarik minat pelanggan untuk membaca sehingga habis adalah:




a) Headline




b) Ceritakan masalah utama pelanggan




c) Tunjukkan cara penyelesaian




d) Testimoni




e) Perkenalkan produk/servis




f) Tunjukkan kelebihan produk




g) Tawarkan produk percuma atau bonus istimewa




h) Berikan diskaun harga atau tambahan bonus/produk percuma ketika beritahu harga




i) Masukkan elemen 'Sense of Urgency' seperti harga diskaun terhad kepada 10 orang pembeli pertama atau produk percuma untuk 5 orang yang membuat pembelian sebelum jam 6 petang.




j) Jaminan Pulangan Wang




k) Post Script (PS)




==
**BONUS!
==




4) Hard-selling vs Soft-selling




Jangan amalkan konsep menjual Hard-selling.




Kerana, pelanggan masuk ke dalam Facebook untuk bersosial.




Jadi, 'be friend with them'.




Dengan cara, melakukan Soft-selling untuk setiap posting yang kita lakukan di Facebook.




Antara kaedah soft-selling yang boleh kita amalkan adalah:




i) Content Marketing




ii) Story-telling




iii) Berkongsi tip dan artikel




iv) Berkongsi gambar yang menarik (seperti gambar aktiviti, gambar kreativiti, gambar lucu ataupun quote bergambar)




v) Upload video bermanfaat (video tutorial)




vi) Inforgrafik




vii) Fakta dan News




viii) Link share Blog




Sekali-sekala, baru menjual secara direct ataupun agresif (hard-selling)




5) Friend-list tak cukup 1,000 atau 2,000 orang




Kejadian ini pernah berlaku kepada seorang klien kami.




Di mana, dia bertanya kepada saya, kenapa susah untuk membuat jualan di Facebook profile?




Saya bertanya beberapa soalan kepadanya,




"Berapa ramai friend cikpuan di Facebook profile?"




-Lebih kurang dalam 300+ orang sahaja.




"Siapa kawan-kawan cikpuan tersebut?"




-Friend-list saya terdiri daripada kawan-kawan lama dan di tempat kerja.




Apa yang boleh kita simpulkan daripada cerita di atas adalah:




a) Pertama - Untuk berniaga atau membuat di Internet (secara umumnya) dan Facebook (secara khususnya),




Sekurang-kurangnya kita perlu ada lebih kurang 1,000-2,000 orang prospek sebelum boleh menjual.




Kerana, potensi untuk orang membeli semakin tinggi apabila kita mempunyai semakin banyak prospek mahupun pelanggan.




Itu belum kira potensi prospek yang berkualiti.




Nota Kaki : Prospek berkualiti adalah prospek yang kita mahu bantu selesaikan masalah mereka dan mampu untuk membeli produk atau servis kita.




b) Kedua - Jual kepada prospek berkualiti sahaja.




Prospek yang berkualiti adalah:




i) Orang yang bakal membeli produk kita.




ii) Mempunyai masalah yang serius dan kita boleh membantu menyelesaikan masalah mereka dengan produk/servis kita.




iii) Kemampuan dari segi kewangan untuk membeli produk kita.




iv) Orang yang berada di dalam niche produk atau servis yang kita jual.




Untuk Pemasaran Facebook, sebaiknya add orang-orang yang boleh kita bantu selesaikan masalah mereka dan berpotensi untuk membeli produk atau servis kita pada satu hari nanti.




Jika kita banyak menambah rakan daripada kawan-kawan lama atau di tempat kerja, dikhuatiri mereka tidak akan membeli.




6) Tidak menjual produk HOT atau laku keras di Facebook




Di Facebook, ada produk atau servis yang menjadi permintaan 'hangat' dan laku keras dalam kalangan pelanggan.




Biasanya, produk ini terdiri daripada:




a) Produk Bayi




b) Produk Wanita




c) Pakaian Kanak-kanak




d) Produk Fesyen (Wanita) - seperti kasut, seluar, baju, jean, beg tangan




e) Alat Permainan Kanak-kanak




f) Pewangi




g) Teddy Bear




Senarai produk ini diambil daripada ebook '20 LIST PRODUK HOT DI FB YANG BAKAL MENGUNTUNGKAN BISNES ANDA'.




Jika ada yang berminat nak tahu senarai nama 20 produk yang HOT dan laku keras di Facebook,




Boleh dapatkan ebook 20 LIST PRODUK HOT DI FB YANG BAKAL MENGUNTUNGKAN BISNES ANDA secara percuma melalui link di bawah ini:






--




Semoga artikel ini membantu tuan-tuan dan cikpuan beroleh keuntungan di dalam Bisnes Facebook.




Kami selalu mendoakan tuan-tuan dan cikpuan selalu Bahagia, Kaya dan Berjaya. :-)




SHARE jika tidak mahu rakan-rakan anda membuat kesalahan semasa membuat Pemasaran Facebook.


PS: MAHU tahu supplier produk HOT dan laku keras di Facebook? KLIK SINI --> http://tinyurl.com/produkhotdifacebook
Previous
Next Post »