5 Teknik Closing – Bagaimana Mengunci Jualan Yang Terbukti Berkesan Digunakan Selama 20 Tahun



Michael Brenner, seorang pemasar Content, perancang strategi dan pengamal pemasaran media sosial.

Beliau telah mempelajari di bahagian pengurusan jualan dan menjual selama lebih 20 tahun. Selama itu, beliau telah menggunakan ‘5 teknik’ ini ketika mengunci jualan.

5 teknik ini diambil daripada blog www.b2bmarketinginsider.com..

==
Bagaimana mengunci jualan dengan 5 teknik Closing ini?
==

1) Teknik #1 – Mengunci Jualan Dengan Duit Bertambah

Mengunci jualan dengan duit bertambah berkesan apabila kita berjaya menerangkan impak atau kesan selepas kita membantu menyelesaikan masalah pelanggan dengan pelaburan yang mereka keluarkan.

Maksudnya, apabila kita berjaya meningkatkan angka jualan melebihi pelaburan yang dikeluarkan untuk menyelesaikan masalah, mudah untuk pelanggan membuat keputusan untuk membeli.

Kerana, pelanggan berasa berbaloi dengan nilai yang mereka dapat selepas membeli produk kita.

Contohnya, pelanggan membeli ebook meningkatkan jualan sebanyak RM40 sebuah.

Hasilnya, pelanggan memperoleh pulangan sebanyak RM4,000 sebulan selepas mempraktikkan ilmu di dalam ebook tersebut.

2) Teknik #2 – Mengunci Jualan Dengan Tempoh Masa TERHAD

Teknik ini boleh digunakan semasa kita dalam pembikinan produk terbaru. Iaitu, kita membuka tempahan awal kepada pelanggan untuk mendapatkannya dengan harga yang lebih murah dan rendah.

Bukan itu sahaja, kita boleh hadkan pemberian produk percuma atau bonus dalam tempoh masa tempahan ‘early-bird’ ini.

Nyatakan kepada pelanggan, jika tidak rebut peluang ini sekarang, mereka terpaksa membeli produk dengan harga asal dan lebih tinggi serta tidak mendapat bonus atau produk percuma selepas produk tersebut dilancarkan.

3) Teknik #3 – Mengunci Jualan Dengan Simpati

Simpati adalah salah satu teknik untuk mengunci jualan juga.

Sebagai contoh, kita mencari pelanggan yang sesuai untuk anak kucing yang kita promosikan. Skrip simpati yang boleh kita gunakan adalah:

“Apa kata anda mengambil anak kucing ini dan dibawa balik ke rumah anda? Jika anda rasa anak kucing ini tidak sesuai dengan anak, boleh pulangkan anak kucing ini ke sini.”

Biasanya, apabila pelanggan sudah suka dengan produk yang kita tawarkan, peratusan untuk pelanggan pulangkan adalah rendah.

4) Teknik #4 – Mengunci Jualan Dengan Visual

Adakalanya, pelanggan sukar untuk membuat keputusan untuk membeli. Walaupun kita sudah nyatakan kelebihan produk dalam surat jualan.

Untuk pelanggan jenis ini, kita gunakan teknik mengunci jualan dengan visual.

Dengan visual ini, pelanggan lebih mudah faham dengan mesej yang disampaikan oleh pemilik produk.

Penggunaan gambar dan video yang menarik, membuatkan pelanggan faham dan membuat pembelian dengan pantas.

5) Teknik #5 – Mengunci Jualan Dengan Termometer Minat

Dalam teknik mengunci jualan dengan termometer minat, minta pelanggan untuk memberi tahap minat terhadap produk kita. Skala minat ini boleh diukur dengan nombor 0 sehingga 10.

Sekiranya pelanggan mengatakan “0”, itu bermakna pelanggan tidak berminat. Tetapi, jika pelanggan mengatakan “10”, terus kunci pelanggan untuk membuat pembelian.


Sekiranya skala yang diberi oleh pelanggan adalah nombor 5 dan ke bawah, tanyakan kepada pelanggan kenapa mereka memilih untuk skala tersebut.

Daripada jawapan tersebut, kita gunakan untuk memantapkan mengunci jualan pada masa akan datang.

"Jika hari-hari saya tiada sales.. 27 teknik ini hasilkan jualan setiap hari!"


1) Berapa ramai sakit-sakit kepala atau pening kepala sebab tiada SALES?

2) Jika anda mengalaminya, kami boleh membantu anda menyelesaikannya. Kerana, kami telah siapkan 27 cara untuk atasi masalah kurang/susah buat sales..

3) Produk ini adalah ebook terbaru daripada Waizu Academy, ebook 27 Cara Hilangkan Pening Kepala Peniaga Baru Susah Buat SALES!

4) Jaminan, sekiranya masih pening-pening kepala sebab tak dapat buat sales dalam masa 90 hari, boleh minta wang dikembalikan.

5) Berminat? Boleh buat tempahan di bawah. Anda harga diskaun untuk anda!

Previous
Next Post »