10 Cara buat jualan dengan MUDAH


Teknik Closing yang berkesan belum tentu membuatkan kita mendapat jualan.

Perkara pertama yang perlu kita selidik adalah bagaimana mengenali keperluan pelanggan (iaitu menyelesaikan masalah).

Kemudian, tunjukkan demo atau cara untuk menyelesaikan masalah mereka.

==
10 Teknik – Bagaimana mengunci jualan dengan berkesan!
==

Thomas Metcalf, penulis bagi blog Smallbusiness.chron.com berkongsi 10 teknik berkesan yang boleh digunakan semasa aktiviti Closing bersama pelanggan:

1)   Teknik #1 – Bertanya pendapat pelanggan

Ketika sesi mengunci jualan bersama pelanggan, tanya soalan berbentuk pendapat untuk mendapat tindak-balas daripada pelanggan.

Hal ini kerana, jika jawapan yang kita terima itu adalah berbentuk penolakan, kita tidak terkejut sekiranya pelanggan menolak semasa diakhir sesi Closing.

Pendapat yang kita boleh tanya kepada pelanggan adalah:

“Pada pendapat tuan/cikpuan, adalah produk ini dapat menyelesaikan masalah tuan/cikpuan?”

2)   Teknik #2 – Mengunci jualan buat kali pertama

Biasanya, selepas kita membuat penerangan tentang produk, pelanggan akan bertanya beberapa soalan kepada kita.

Antaranya adalah tentang harga, penghantaran atau ciri-ciri tambahan produk tersebut.

Di sini, kita boleh mengunci jualan buat pertama kalinya.

Sebelum kita menjawab soalan pelanggan, masukkan skrip berikut:

“Sekiranya produk ini dapat menyelesaikan masalah tuan/cikpuan masa 7 hari dari sekarang, adakah tuan/cikpuan akan membuat pembayaran?”

Sekiranya kita tidak bertanya soalan ini, pelanggan akan berterusan bertanyakan soalan yang lain pula.

Risikonya, pelanggan tidak jadi membeli.

3)   Teknik #3 – Andaikan pelanggan berminat dengan produk kita

Teknik ini boleh kita lakukan apabila pelanggan sudah faham dengan produk kita, selepas kita menerangkan bagaimana produk kita dapat membantu menyelesaikan masalah mereka berserta tawaran-tawaran yang menarik sekiranya mereka membeli produk kita.

“Klik di sini untuk menempah --> [Link Pembelian]”

4)   Teknik #4 – Tarik perhatian pelanggan dengan tawaran yang tidak wujud

Mungkin ini kelihatan sekadar gimik sahaja.

Tetapi, jika kita gunakannya dengan betul, kita dapat mengunci jualan.

Contoh:

“Biasanya saya kenakan caj pendaftaran untuk pelanggan baru.

Tetapi, sekiranya tuan/cikpuan membuat pembayaran pada hari ini, saya akan tanggung caj ini dan berikan pendaftaran secara PERCUMA kepada tuan/cikpuan!”

5)   Teknik #5 – Tunjukkan kelebihan dan kelemahan produk

Bagi pelanggan jenis analitikal (suka mengkaji data dan fakta), mereka lebih cenderung untuk membeli selepas kita tunjukkan data sebenar kepadanya.

Iaitu, kelebihan-kelebihan produk yang telah berjaya membantu menyelesaikan masalah pelanggan.

Untuk menggunakan teknik ini, banyakkan menunjukkan kelebihan produk kepada pelanggan jenis analitikal.

6)   Teknik #6 – Menjawab soalan pelanggan dengan soalan

Sebelum kita menjawab sebarang soalan daripada pelanggan, ingat tip ini:

“Berhati-hati ketika mahu menjawab soalan pelanggan. Silap jawapan, kita sentiasa kerugian.”

Sekiranya ada pelanggan yang bertanya soalan sebegini; “Adakah produk ini didatangi dengan warna merah?”

Jawab soalan pelanggan dengan soalan; “Adakah tuan/cikpuan suka dengan warna merah?”

Ini memberi peluang kepada kita untuk mengetahui minat pelanggan.

Pelanggan suka jika satu-satu produk tersebut mempunyai ciri yang mereka minati.

7)   Teknik #7 – Beri masa tamat tempoh

Teknik ini boleh digunakan sekiranya pelanggan mahu berfikir dahulu.

Kita tidak mahu mendesak pelanggan supaya membeli produk kita sekarang.

Tetapi memberi tamat tempoh jika pelanggan masih berminat dengan produk kita pada masa hadapan.

Skrip untuk teknik ini adalah:

“Saya akan membuat penghantaran cupcake ke kawasan tuan/cikpuan pada minggu hadapan. Tuan/cikpuan mahu saya hantar sample percuma ke rumah tuan/cikpuan?”

Peringatan: Jika tamat tempoh itu hanya bersesuaian dengan diri kita tetapi tidak kepada pelanggan, teknik ini tidak berkesan.

8)   Teknik #8 – “Ada masalah nak beli?”

Kita telah ceritakan kelebihan produk kita boleh menyelesaikan masalah pelanggan.

Dan, pelanggan faham bahawa produk kita boleh memenuhi keperluannya untuk menyelesaikan masalah.

Kunci jualan dengan soalan bantahan;

“Adakah terdapat sebarang masalah jika tuan/cikpuan membeli produk kami?”

Teknik ini memberi peluang kepada pelanggan untuk menceritakan kesulitan yang mereka hadapi sekiranya ada masalah ketika mahu membuat pembayaran.

9)   Teknik #9 – Adakah anda tidak faham?

Perkara ini boleh berlaku semasa diakhir sesi Closing.

Iaitu, pelanggan meminta masa untuk berfikir dahulu.

Jika teknik #7 kita memberi masa tamat tempoh, teknik #9 ini kita gunakan pendekatan jualan segera.

Iaitu, tidak memberi masa untuk berfikir, sebaliknya mengunci jualan dengan segera. 

Buat pelanggan terdiam dengan skrip ini;

“Beritahu kepada saya. Adakah saya gagal untuk menunjukkan nilai sebenar yang bakal anda terima selepas membeli produk ini?”

10)       Teknik #10 – Tanpa banyak cakap, jual terus!

Teknik ini kita gunakan apabila kita sudah perasan pelanggan mula gelisah untuk pergi selepas kita terangkan kelebihan produk kepada mereka.

Kita terus kunci pelanggan dengan skrip ini;

“Jadi, tuan/cikpuan berminat mahu membeli produk kami?”

Gunakan teknik bertanya soalan yang berbentuk Ya atau Tidak sahaja untuk mendapat persetujuan pelanggan daripada sesi Closing ini.

Ya – mahu membeli produk kita.

Tidak – tidak berminat dengan produk kita.

MAHU potong kos pemasaran tetapi masih UNTUNG?

X Tidak perlu keluar duit untuk Facebook Ads.

X Tidak perlu buat Google Adwords.

Tapi, anda masih boleh buat untung sehingga 30% lebih daripada bulan lepas.

Previous
Next Post »