Mengunci jualan
bukan sekadar kita berjaya membuat jualan.
Sebaliknya, banyak faktor yang perlu
kita ketahui tentang pelanggan.
Apabila kita sudah
kenal dengan pelanggan, mudah sedikit untuk kita mengunci jualan tanpa memaksa
pelanggan membeli produk kita.
==
6 Strategi ini membuatkan anda tahu kemahuan sebenar pelanggan anda!
==
6 strategi ini saya
belajar dengan Adhadi Mohd, pemilik blog Adhadi.com:
1) Strategi #1
Sebagai seorang
peniaga, kita perlu sentiasa positif dan kelihatan bersemangat ketika mengunci
jualan bersama pelanggan.
Apabila kita
sentiasa senyum dan bergembira, pelanggan akan mudah berasa seronok apabila
berurusan dengan kita.
Jika kita amalkan
sikap sambil lewa dan sekadar melayan sahaja, pelanggan akan kurang selesa dan
tidak mahu berurusan dengan kita lagi.
2) Strategi #2
Tahu keperluan pelanggan.
Sebagai pemilik produk, kita tidak boleh sekadar menjual produk syok sendiri.
Takut tiada pelanggan yang mahu membelinya.
Sebaliknya, kita
perlu sentiasa bertanya soalan dan mendengar jawapan daripada pelanggan untuk
memenuhi keperluan, kehendak dan kemahuan mereka.
Daripada situ, kita
akan mencipta produk yang pelanggan mahu. Bukan produk yang kita mahu pelanggan
beli.
Mungkin kita
menjual produk jenis A. Tetapi, keperluan sebenar pelanggan adalah produk jenis
B.
3) Strategi #3
Kenapa pelanggan perlu
membeli produk kita?
Kerana, mereka
faham nilai sesuatu produk atau servis kita dapat menyelesaikan masalah utama
mereka.
Terangkan nilai
sebenar bagaimana produk kita dapat membantu menambah nilai hidup mereka dan
menyelesaikan masalah yang mereka hadapi sekarang.
4) Strategi #4
Pelanggan lebih
yakin dan percaya membeli dengan orang yang mereka kenal.
Bagaimana caranya
untuk membuat pelanggan berasa yakin dan selamat untuk berurusan dengan kita?
JANGAN TERUS MENJUAL!
Sebaliknya,
wujudkan hubungan persahabatan dengan pelanggan.
Berkawan dahulu dengan
pelanggan.
Cara paling pantas
adalah berkongsi maklumat dan membantu pelanggan secara percuma.
Mungkin pada
awalnya nampak seperti merugikan.
Sebenarnya, kita sedang membina hubungan yang
memberi keuntungan dalam jangka masa panjang.
Dalam bahasa
bisnesnya, membina pembeli setia atau ‘repeated-customer’.
5) Strategi #5
Selain menjual
produk, kita boleh tawarkan nilai yang lebih kepada pelanggan.
Maksudnya,
pelanggan bukan sekadar membeli, tetapi mendapat lebih faedah daripada
pembelian tersebut.
Sebagai contoh,
apabila membeli produk kita, mereka mendapat beberapa produk percuma sebagai
tambahan kepada produk utama.
Atau, kita berikan bonus kepada pembeli.
Ini meningkatkan
lagi keyakinan kepada pelanggan untuk menerima tawaran yang kita sediakan untuk
mereka.
6) Strategi #6
Tahu tahap ekonomi
pelanggan.
Salah satu faktor
kenapa ramai pembeli tidak membeli produk kita adalah kerana faktor kewangan.
Bukan semua orang
yang mahu selesaikan masalahnya mempunyai kewangan yang cukup.
Jadi, cuba
letakkan harga mampu milik kepada pelanggan agar mereka mampu untuk membeli.
Dalam masa yang
sama, kita tidak menanggung rugi.
Antara teknik yang boleh kita gunakan untuk
mengatasi masalah kewangan adalah:
a) Guna strategi ‘Sense of
Urgency’
Tawarkan harga yang
lebih murah daripada harga asal dalam kuantiti dan tempoh masa yang terhad.
Sebagai contoh;
“Harga diskaun untuk produk ABC ini hanya SAH untuk 7 orang TERAWAL sahaja!
Dan, akan tamat pada 12 April 20XX ini!!”
b) Masukkan produk utama sebagai
produk percuma
Guna strategi tidak
mengurangkan harga.
Sebaliknya, kita beri lebih nilai tambah kepada pelanggan.
Sebagai contoh;
“Untuk setiap
pembelian produk XYZ, anda berpeluang mendapat produk ABC* yang bernilai RMXXX
secara PERCUMA!!”
*Produk
ABC asalnya adalah produk utama dan produk keperluan pelanggan, dimasukkan
sebagai produk percuma.
X Tidak perlu keluarkan bajet membuat Facebook Ads
X Tidak perlu susah-susah buat Google Adword
Yang penting, JIMAT kos pemasaran, tingkatkan jualan sebanyak 30% daripada jualan bulan lepas!
--> KLIK SINI
MAHU kami tunjukkan cara termurah untuk membuat jualan?
X Tidak perlu keluarkan bajet membuat Facebook Ads
X Tidak perlu susah-susah buat Google Adword
Yang penting, JIMAT kos pemasaran, tingkatkan jualan sebanyak 30% daripada jualan bulan lepas!
--> KLIK SINI
Sign up here with your email
ConversionConversion EmoticonEmoticon