3 Strategi Tingkatkan Jualan Melalui Closing-sales


Sebelum kita membuat sebarang aktiviti mengunci jualan kepada pelanggan, kita kuasai 3 perkara utama ini.

a)     Kita tahu masalah pelanggan dan jalan penyelesaiannya.

b)    Kita buatkan pelanggan percaya dengan kita.

c)     Berikan tawaran kepada pelanggan premium.

==
3 Strategi – Bagaimana Hasilkan Income Dengan Masalah Pelanggan
==

Untuk meningkatkan jualan, Mohd Fathuallah ada berkongsi 3 strategi yang boleh kita guna sebagai senjata Closing.

3 strategi ini dikongsi bersama pembaca di dalam blog beliau, blog.fathuallah.com:

1)   Penuhi Masalah Pelanggan

Dengan kata lain, penuhi permintaan pelanggan.

Contohnya, jika pelanggan mahukan servis minisite, kita sediakan servis minisite.

Jika pelanggan mahukan servis Facebook Ads, kita sediakan servis Facebook Ads.

Mohd Fathuallah menegaskan, sekiranya pelanggan tidak berminat dengan produk atau servis yang kita tawarkan, nescaya tiada proses duit masuk ke dalam bisnes kita.

Tip berharga daripada Mohd Fathuallah, dengar masalah pelanggan dan cuba selesaikan masalah mereka.

Pelanggan akan tertarik untuk mendapatkan produk atau servis perkhidmatan kita.

2)   Beri Kepercayaan Kepada Pelanggan

Yakinkan pelanggan untuk percaya dengan kita.

Kerana, pelanggan lebih suka berurusan dengan orang yang mereka kenal dan percaya. 

Jika kita menjadi orang pertama yang mereka kenal, apa yang perlu kita buat?

Bina hubungan baik dengan pelanggan.

Cipta jenama yang mudah diingati oleh pelanggan.

Apabila pelanggan kita mempunyai masalah, perkara pertama yang terlintas di dalam kotak pemikiran mereka adalah jenama kita.

3)   Hargai Pelanggan Premium

Bagi peniaga yang mempunyai database pelanggan, mudah untuk kita lakukan follow-up kepada pelanggan.

Sebagai contoh, sempena hari lahir pelanggan, kita hantar kad ucapan hari lahir atau SMS kepada pelanggan.

Ini memberi gambaran kepada pelanggan, bahawa kita menghargai mereka dan sedar tentang kewujudan mereka.

Lantas, naikkan jualan dengan memberi tawaran diskaun kepada pelanggan:


“Sempena hari lahir <nama pelanggan>, kami tawarkan diskaun sebanyak 35% untuk produk ABC.

Tambahan lagi, <nama pelanggan> tidak perlu membayar kos penghantaran.

Kami belanja sebagai hadiah birthday. <nama pelanggan> mahu bayar melalui Maybank atau CIMB?”
Previous
Next Post »