Bagaimana Mengunci Jualan Cara Sempoi Tanpa Memaksa Pelanggan Membeli Di Facebook



Pelanggan adalah seorang manusia.

Setiap manusia, mempunyai emosi di dalam diri mereka. Jika kita melayan pelanggan dengan baik, pelanggan juga akan melayan kita dengan baik. Jika kita melayan pelanggan secara ala kadar, takut-takut pelanggan menyampah mahu berurusan dengan kita lagi.

Oleh itu, cuba layan pelanggan sebagai seorang manusia. Bukan sebagai sebuah robot.

==

6 Tip Kunci Jualan Secara Sempoi Di Facebook

==

Layan pelanggan seperti kawan. Bersahaja dan tidak nampak seperti kita membaca skrip.

6 tip ini memberi peluang kepada kita untuk mengunci jualan secara sempoi di Facebook, tanpa perlu paksa-paksa pelanggan untuk membeli produk kita.

Saya kreditkan kepada penulis blog www.fahira.my, Fahira Fauzi kerana sudi berkongsi 6 tip ini kepada kita.

=====

Tip #1

=====

Jadikan pelanggan sebagai rakan di Facebook.

Add pelanggan yang berminat dengan produk kita selepas mendapat PM daripada mereka. Apabila sudah menjadi rakan, mudah untuk kita bertanya khabar, berkongsi maklumat dan membina keyakinan pelanggan terhadap diri kita.

=====

Tip #2

=====

Guna bahasa berkawan-kawan.

Mudahkan? Apabila kita berinteraksi dengan pelanggan, cuba bercakap secara bersahaja. Seperti kita bersembang dengan keluarga, sanak-saudara dan kawan-kawan sekolah. Adakah kita menggunakan skrip ketika bersembang dengan kawan-kawan?

=====

Tip #3

=====

Banyakkan senyuman dalam mengunci jualan.

Senyuman adalah satu sedekah. Apabila kita rajin bersenyum, semakin banyak rezeki yang masuk ke dalam kehidupan kita. Begitu juga apabila mengunci pelanggan di Facebook. Gunakan ikon ‘smiley’ dihujung setiap ayat jualan kita.

Di sini, kita mewujudkan suasana selesa dan mesra semasa proses closing berlaku. J

=====

Tip #4

=====

Kuasai perkataan-perkataan yang disukai pelanggan.

Buat kajian ke atas pelanggan kita sebelum membuat aktiviti Sales Closing. Sebagai contoh, perbezaan jantina memberi impak ketika kita sedang mengunci pelanggan.

Contohnya, pelanggan lelaki lebih tertarik dengan perkataan “JIMAT”. Manakala, pelanggan perempuan pula lebih tertarik dengan perkataan “DISKAUN”.

=====

Tip #5

=====

Tahu kelebihan dan kekuatan produk.

Selain pelanggan, produk juga memainkan peranan penting ketika aktiviti closing sedang berlaku. Kerana, terdapat segelintir pelanggan yang gemar bertanya tentang produk sebelum mereka membeli. Di sini, kita perlu kuasai kelebihan dan kekuatan produk apabila pelanggan bertanya.

Antara soalan yang gemar ditanya oleh pelanggan adalah kandungan produk, kelebihan produk, cara guna produk, siapa pengguna yang boleh guna dan harga produk tersebut.

=====

Tip #6

=====

Beri jaminan yang tidak boleh pelanggan menolaknya.


Jangan biarkan pelanggan kita lari kepada pemilik produk yang lain. Ikat ketat-ketat pelanggan kita dengan memberi jaminan pulangan wang 100% sekiranya tidak berpuas hati, memberi kupon diskaun untuk pembelian kali kedua, ebook percuma, atau sesi konsultansi secara percuma selama 6 bulan.
Previous
Next Post »

ConversionConversion EmoticonEmoticon

:)
:(
=(
^_^
:D
=D
=)D
|o|
@@,
;)
:-bd
:-d
:p
:ng