Kenapa headline tidak menjadi? 5 faktor ini buat pelanggan tidak pandang dua kali.

Kredit gambar: izquotes.com

Headline adalah petugas pertama yang membawa pelanggan terus ke iklan.

Tanpa headline, sukar untuk kita membuat jualan kerana tidak ramai membaca iklan kita.

5 teknik ini bakal merubah corak jualan kita.

Kuasai 5 teknik ini, headline kita akan menjadi perkara pertama pelanggan akan baca..

==
5 Teknik Buat Headline Dibaca Pelanggan
==

Perkongsian ilmu yang dilakukan oleh Aqif Azizan dan Asyrat Azizan memberi kesan yang besar kepada bisnes kita.

Kerana, di dalam ebook Formula Headline Best-seller, mereka berdua ada menceritakan 5 teknik yang berkesan untuk menarik perhatian pelanggan membaca iklan kita dalam masa kurang 3 saat.

Teknik-teknik ini adalah:

1) 80% iklan dibaca disebabkan HEADLINE

Perkara utama dalam penulisan iklan adalah headline.

Tumpukan 80% penulisan kepada pembinaan headline.

Walaupun ayat iklan kita bagus, tetapi headline tidak dapat memainkan peranannya, iklan kita tidak akan dibaca.

2) 500% tugas menarik perhatian PERTAMA pelanggan adalah tugas HEADLINE

Berdasarkan kata-kata Peter daripada Upworthy, Headline merupakan peluang keemasan untuk menarik perhatian pelanggan.

Tugas headline adalah memastikan pembaca mula membaca bahan yang kita tulis.

Dan, mempengaruhi pembaca supaya mereka menghabiskan bahan bacaan yang kita tulis.

3) Seramai 36% pelanggan suka membaca Headline yang mengandungi nombor di hadapan

Conductor, sebuah entiti yang melakukan kajian terhadap headline.

Mereka mengkaji sebab-sebab mengapa pelanggan boleh tertarik dengan headline yang ditulis.

Antara sebabnya, pelanggan lebih cenderung membaca headline kita yang mengandungi nombor.

Tambahan lagi, peratusan boleh naik menjadi kepada 39% apabila golongan wanita yang membaca headline yang mengandungi nombor tersebut.

4) 21% pelanggan suka headline yang bercakap dengan mereka

Iaitu, Headline yang kita tulis itu sedang berdialog dengan pelanggan kita.

Ia akan menjadikan headline kita hidup dan bercakap dengan pelanggan.

Pelanggan pula tidak berasa mereka seperti bercakap dengan robot apabila membaca headline kita.

Oleh itu, tulis headline seperti kita sedang bercakap dengan pelanggan.

Pilih perkataan yang sesuai dan sentiasa berhati-hati ketika hendak mempersembahkan headline kepada mereka.

5) 17% pelanggan suka ditunjukkan cara untuk melakukannya

Headline sebegini berkesan untuk dipersembahkan.

Kita ringankan beban masalah yang dihadapi oleh pelanggan dengan menunjukkan cara melakukan sesuatu penyelesaian dalam headline kita.

Di Google, pembaca (orang yang mempunyai masalah) akan mencari tip dan cara-cara untuk menyelesaikan masalah mereka.


Apabila headline kita menunjukkan cara penyelesaian, kita sudah memberi 90% gambaran kepada pelanggan bahawa kita sudah menyelesaikan masalah mereka.
Previous
Next Post »