Celoteh Shahmi
Hai. Nama saya Shahmi Hasifi.
Saya salah seorang Co-Founder untuk Waizu Academy.
Hari ini, saya mahu berceloteh tentang Copywriting, atau lebih
kenali sebagai penulisan ayat jualan.
Kami sering kali ditanya beberapa soalan tentang;
1) Bagaimana nak menulis ayat iklan power?
2) Bagaimana nak tulis ayat jualan yang memikat pelanggan?
Masalah sebenar klien kami, sebenarnya bukan tidak tahu menulis
ayat iklan atau ayat jualan.
Kerana, apabila kami meminta skrip iklan mereka, mereka boleh
tulis.
Maksud boleh tulis adalah:
a) Dalam skrip iklan tersebut ada testimoni.
b) Terdapat penyelesaian masalah.
c) Tahu menerangkan kelebihan produk.
d) Ada headline.
e) Mempunyai tawaran.
f) CTA yang jelas.
Tetapi, masalah sebenar mereka adalah..
Tulis iklan mengikut
format berkesan
Struktur penulisan ayat iklan yang tidak mengikut format!
Hal ini kerana, ada perkara yang perlu didahulukan, tetapi klien
kami tidak masukkan.
Sebagai contoh, ada skrip klien kami tidak menulis Headline
dahulu.
Terus masuk pendahuluan.
Bagaimana pelanggan mahu tertarik, jika mereka tidak berasa
TERTARIK untuk membaca di perenggan pertama.
Ada juga klien kami yang terus menjual produk.
Tiada istilah untuk menceritakan masalah pelanggan.
Dan, banyak lagi bentuk kesalahan lain yang dapat kami kesan.
Cara penyelesaian terbaik adalah..
Tulis ayat iklan mengikut format yang betul.
Seperti panduan di bawah ini, kami tunjukkan sedikit cara untuk
menulis ayat iklan yang menjual.
4 Formula Iklan yang
Menjual
Jadi, sebagai gambaran kecil untuk menulis ayat iklan yang
menjual, kita boleh ikut format berikut:
Di dalam penulisan ayat jualan, kami sering menggunakan konsep
A.I.D.A..
Iaitu,
A – Attention
I – Interest
D – Desire
A - Action
--
1)
Attention
Attention merujuk kepada bagaimana kita menarik perhatian
pertama pelanggan dalam masa kurang 7 saat.
Supaya pelanggan berasa berminat untuk membaca iklan kita
sehingga habis.
Antara cara untuk menarik perhatian pelanggan adalah dengan
menulis tajuk yang menyelesaikan masalah atau bertanyakan masalah pelanggan:
a) Ada masalah berat badan?
b) Tengah cara ubat kurus?
c) 17 Cara Santai – Hilangkan lemak badan sebanyak 29 kg dalam masa
7 minggu daripada sekarang, tanpa perlu pergi gym pun boleh kurus.
Apabila pelanggan sudah tertarik, mereka akan membaca iklan kita
sehingga habis.
Jadi, perkara pertama yang perlu kita lihat di bahagian atas
iklan adalah HEADLINE.
2)
Interest
Selepas kita berjaya menarik perhatian pelanggan di bahagian
Headline, tarik MINAT pelanggan untuk membaca perenggan iklan kita seterusnya
dengan cerita masalah utama pelanggan.
Dalam perenggan ini, kita ceritakan masalah-masalah yang sering
dihadapi oleh pelanggan kita.
Dengan cerita ini, kita mengharapkan pelanggan kita berminat
untuk membaca iklan kita sehingga habis kerana mahu mengetahui cara sebenar
untuk menyelesaikan masalah mereka.
Sebagai contoh, pelanggan kita seorang pesakit gout.
Masalah yang mereka selalu hadapi adalah:
“Saya
pernah mengalami pengalaman tak boleh tidur sebab menahan sakit kaki akibat
gout.
Hampir
3 malam, saya terpaksa berguling-guling di tempat tidur, sebab tak mahu kaki
terkena benda keras.
Rasa
sakit kalau tersilap letak kaki.
Bukan
itu sahaja, nak jalan pun susah.
Bayangkan,
nak pergi ke tandas pun, terpaksa tahan guna kerusi.”
Sebagai
seorang pesakit gout, adakah pelanggan kita akan membaca cerita ini sehingga
habis?
Jika
mereka mahukan jawapan, mereka akan membaca perenggan berikutnya.
3)
Desire
Keinginan
untuk menyelesaikan masalah.
Dalam
bahagian ini, kita boleh tunjukkan kepada pelanggan, bagaimana mereka boleh
menyelesaikan masalah mereka.
Beritahu
cara-cara kepada pelanggan untuk menyelesaikan masalah mereka.
Kemudian,
perkenalkan produk kita kepada pelanggan.
Tunjukkan
kelebihan-kelebihan yang dapat produk kita bantu untuk menyelesaikan masalah
pelanggan kita.
Sebaiknya,
tunjukkan satu kelebihan utama produk untuk menyelesaikan masalah utama
pelanggan.
Berikan tawaran-tawaran meleleh yang membuatkan pelanggan berasa rugi jika tidak membeli produk kita.
Masukkan
juga bonus atau produk percuma untuk pelanggan kita.
Ini
akan membuatkan keinginan pelanggan kita membuak-buak untuk mendapatkan produk
kita ini.
4)
Action
Akhir
sekali adalah tindakan membeli daripada pelanggan.
Buat
pelanggan membeli produk kita.
Dalam
bahasa Inggeris, ia dipanggil Call-to-Action.
“Bagaimana
aku nak beli produk engkau ini?”
Tunjukkan
cara untuk pelanggan mendapatkan produk kita ini.
Boleh
jadi, pelanggan boleh membeli melalui:
a)
Facebook (PM).
b) Mesej
(SMS/Whatsapp).
c)
Call (Nombor Telefon).
d) Laman
Web (Link ke Website Jualan).
Dalam
bahagian Action ini juga, masukkan sebab-sebab kenapa pelanggan perlu
mendapatkan produk kita dengan segera.
Masukkan ‘elemen of urgency’ supaya pelanggan membuat pembayaran dengan segera.
*Elemen of Urgency – Perbuatan menyuruh
seseorang bertindak dengan segera dalam tempoh masa atau bilangan kuantiti yang
telah ditetapkan.
Sebagai
contoh:
i)
Tawaran ini hanya SAH untuk 1 hari sahaja – iaitu 25/12/2015!
ii)
Ebook PERCUMA ini untuk 10 ORANG PEMBELI terawal sahaja!
iii)
TERHAD untuk 17 orang dan SAH sehingga 31 Disember 2015 sahaja!
--
Semoga
perkongsian ini sedikit-sebanyak memberi gambaran kepada kita untuk menulis
ayat iklan dengan lebih berkesan lagi.
Oh ya!
Sebelum
saya terlupa.
Kami di
Waizu Academy, ada mengadakan Promosi Akhir Tahun.
Promosi
ini berlangsung dari 21 Disember 2015
sehingga 4 Januari 2016.
Di
dalam pakej Promosi Akhir Tahun ini, anda boleh pelajari cara menulis ayat
iklan dengan lebih detail lagi.
Bukan
itu sahaja..
Kami
juga kongsikan cara berkesan untuk menulis skrip mengunci jualan (skrip
Closing).
Pakej
Promosi Akhir Tahun ini sesuai untuk peniaga baru yang mahu menghasilkan jualan
setiap hari secara konsisten melalui Internet.
Untuk 10 orang pembeli terawal, kami sediakan
kod kupon untuk harga diskaun.
Masukkan
kod KUPON;
hargadiskaun
Ke..
PS: Tawaran harga diskaun ini SAH untuk 10
orang sahaja!
Shahmi Hasifi
Penulis
& Jurujual Ebook Sepenuh Masa
Co-Founder Waizu.My
Sign up here with your email
ConversionConversion EmoticonEmoticon